Levering av filer

De viktigste punktene

  • Filformat: JPG (foretrekkes), TIFF, PDF og PNG (kun til nød)
  • Oppløsning: 150-300 dpi (ofte vinner du ikke noe ved 300 dpi, fremfor 150 dpi)
  • Filer leveres med 1 mm bleed (utfallende) hele veien rundt - uten skjæremerker. Hvis ønsket format er 50x50 cm, leveres filen dermed som 50,2x50,2 cm.
  • Maks forstørrelse: Vi anbefaler maks. 60 cm pr. 1000 piksler. Eks: 2000x3000 px = maks 120x180 cm
  • Fargerom fargebilder: Adobe RGB eller sRGB (cmyk er også OK)
  • Fargerom svart/hvite foto:
  • Fine Art: greyscale, Gamma 2,2.
  • UV-print: svart/hvit rgb
  • Fargerom grafikk (vektor): CMYK FOGRA39

 

Ytterligere spesifisering av fillevering (for nørdene)

Denne veiledningen er hovedsaklig ment for profesjonelle som ønsker å få de siste prosentene i forhold til printkvaliteten.
Hos Illux arbeider vi seriøst med fargestyring. Vi bygger alle våre fargeprofiler til våre printere selv, så vi løpende kan optimere dem og holde dem oppdatert i forhold til potensielle små utslag i for eksempel blekk eller materialer.

Hvilket filformat?
Våre hjemmesider tar imot filformatene jpg, tif, png og pdf.
I utgangspunktet anbefaler vi jpg i høyeste kvalitet. Jpg-filer gir samme gode kvalitet som tif, men jpg-formatet tar mindre plass og det er så godt som umulig å se forskjellen.
Arbeider du helst med raw og tiff, bør jpg-filer først brukes som siste trinn før du sender avgårde til print. Hvis man redigerer en jpg-fil og lagrer den igjen, så skjer det et kvalitetstap. Man bør arbeide i 16 bits tiff, frem til man har en fil klar til print, så kan den lagres i jpg i høyeste kvalitet. Hvis det skal endres i filen, går man tilbake til tiff-filen og gjør endringen der, og lagrer en ny jpg-fil når man er ferdig. PNG bør kun anvendes hvis man ikke har filen i et annet format, da det ofte er problemer med å integrere en brukbar fargeprofil i dette formatet.

Hvilken oppløsning/dpi
I utgangspunktet anbefaler vi at du leverer filene dine i 300 dpi. Men du kan også nøye deg med 150 dpi i langt de fleste tilfellene. Det er kun ved Fine Art Print, i små størrelser opp til 50x50 cm at du typisk vil kunne se forskjell på 150 dpi og 300 dpi, og selv der vil det være vanskelig å se forskjell.

Hvilket fargerom?
Vår printersoftware kan håndtere de mest vanlige fargerommene, men vi anbefaler enten Adobe RGB eller sRGB, da det er disse to fargerommene vi fortløpende bruker i tester.
Hvilket av de to RGB-fargerommene man skal velge, avhenger av ens utgangspunkt og hva man normalt arbeider med. Er ens utgangspunkt for eksempel RAW-filer, og man vil ha det størst mulige fargerommet i bildefilen, skal man velge Adobe RGB. Ligger filen allerede i sRGB, eller det er i det fargerommet man normalt arbeider med, anbefaler vi at det blir i dette, med mindre det dreier seg om bilder med hudtoner, disse blir mest naturtro med ADOBE RGB. Det er ingen grunn til å anvende f.eks. ProRGB, da det ikke er noen skjermer som kan vise dette fargerommet og man dermed sitter og redigerer farger man ikke kan se, hvilket kan gi et uventet resultat. Svart/hvite bilder til UV-print leveres som svart/hvitt rgb - ikke greyscale..
Svart/hvite bilder til Fine Art print, kan med fordel leveres i greyscale, Gamma 2.2.
Grafikk leveres oftest i CMYK; da anbefaler vi «Europe General Purpose 3»-innstillingene i Adobe Photoshop, med FOGRA39 som CMYK-profil.
Obs: Hvis du laster opp filen i CMYK til vår hjemmeside, så vil fargene på preview-bildet online kunne variere fra det du for eksempel ser i Photoshop.

RGB eller CMYK?
Det virker kanskje motstridende at vi anbefaler å få bilder i RGB-farger, når storformatprinterne som våre, printer med CMYK-farger. Grunnen til dette, er at fargerommet på moderne storformatprintere som våre, er vesentlig større enn den normale CMYK-standarden, som for eksempel oppleves i offset trykk. Det skyldes både selve pigmenteringen i våre CMYK-farger og at våre printere skriver ut med 2 ekstra CMYK-farger, som er Light Magenta og Light Cyan. Vår erfaring er derfor at når det er snakk om bilder, får man det beste resultatet ved å skrive ut fra RGB-farger, fremfor å gå etter den laveste fellesnevneren og konvertere filen til CMYK før print.

Er skjermen din fargekalibrert?
For å få den beste likheten mellom skjerm og utskrift, er det viktig at skjermen din er fargekalibrert. I Illux benytter vi produktet i1Display Pro fra firmaet x-rite til dette. Produktet kan kjøpes på nettet til ca. 1 900 kr. inkl. merverdiavgift.
Vær oppmerksom på at man ikke kan kalibrere en dårlig skjerm så den blir god, man kan forbedre de fleste skjermer, men en god skjerm er det beste utgangspunktet for et godt resultat.

Hvilket hvitpunkt og hvilken fargetemperatur?
For å kunne sammenligne farger mellom skjerm og utskrift, skal man bestemme seg for hvilken lyskilde man vil se utskriften i, og hvilken fargetemperatur denne lyskilden har, og ut fra dette stille inn sin skjerms hvitpunkt.
Man måler fargetemperaturen i Kelvin (K), som er en skala fra 0 til 10 000. Varme/rødlige lyskilder som gløde- og sparepærer er på ca. 2 800K, mens lyset på en overskyet dag kan være over 7 000K, hvilket gir et kaldt/blålig lys.
Våre profiler er bygget opp ut fra et hvitpunkt/fargetemperatur på 5 000 Kelvin (D50). Det vil si at hvis skjermen er innstilt med hvitpunktet D50 og utskriften blir belyst med en lyskilde med en fargetemperatur på 5 000 Kelvin, vil fargene stemme best.
Fargetonen i en utskrift vil endre seg, alt etter hvilken lyskilde man ser utskriften i, mens fargene på en skjerm vil endre seg marginalt, da skjermen er bakbelyst. Det betyr typisk at hvis man sammenligner utskrift og en skjerm, innstilt til D50, i et rom uten dagslys og hvor lyskilden er et veldig varmt lys som for eksempel gløde- eller sparepærer, vil utskriften virke varmere og mer rødlig enn skjermen, mens hvis man sammenligner det en dag med dagslys som kommer inn i lokalet, med Kelvin på eksempelvis 6500K, vil utskriften virke en anelse kaldere enn skjermen.
Vi anbefaler at du stiller inn skjermen din, så den stemmer med at utskriften ses i dagslys. Dette gjøres ved å stille inn hvitpunktet mellom 5 000 og 6 500 Kelvin (D50-D65), med det for øye at D50 vil være det "korrekte" for å følge printstandarden, og svarer til at utskriften skal ses i dagslys kl. 12 på en skyfri dag, eller alternativt det som svarer til halvt innendørs lys og halvt normalt dagslys, mens et rent normalt dagslys vil svare til D65.